Saturday, December 22, 2012

Masa Depan Yang Cerah

47 Hari ke depan.

Tiada kata untuk terus menekan. Hanya...





Tuesday, November 20, 2012

Inilah Namanya Sehidup Semati



Chris Medina_What Are Words


Anywhere you are, I am near
Anywhere you go, I’ll be there
Anytime you whisper my name, you’ll see

How every single promise I keep

Cuz what kind of guy would I be
If I was to leave when you need me most
What are words
If you really don’t mean them
When you say them
What are words
If they’re only for good times
Then they don’t
When it’s love
Yeah, you say them out loud
Those words, They never go away
They live on, even when we’re gone
And I know an angel was sent just for me
And I know I’m meant to be where I am

And I’m gonna be
Standing right beside her tonight
And I’m gonna be by your side
I would never leave when she needs me most
What are words
If you really don’t mean them
When you say them
What are words
If they’re only for good times
Then they don’t
When it’s love
Yeah, you say them out loud
Those words, They never go away
They live on, even when we’re gone
Anywhere you are, I am near
Anywhere you go, I’ll be there
And I’m gonna be here forever more
Every single promise I keep
Cuz what kind of guy would I be
If I was to leave when you need me most
I’m forever keeping my angel close

video



Formula aku_Hargailah apa yang kamu ada kerana bukan setiap detik pengorbanan itu akan berlaku dan jangan kerana kamu melihat pengorbanan orang lain barulah kamu tahu yang kamu kehilangan sesuatu yang sangat bernilai dalam kehidupan yang sudah digelar kenangan.

Wednesday, November 14, 2012

KEHIDUPAN


Cantik dan Hodoh, Baik dan Jahat.
Kampung dan Bandar, Kaya dan Miskin.
Macam-macam ada.
Macam-macam rasa.



Ditipu itu biasa dikhianati pun itu biasa.
Bila sabar dan senyum  ada, hati tak perlu risau.
Kerna kamu biasa tersenyum bila sakit ditipu.
Kamu juga biasa tersenyum bila diri dikhianati.



Tak perlu sentiasa menjaga hati.
Tak perlu sentiasa makan hati.
Kerna bukan kamu ingin hidup sehari.
Bukan juga ingin hidup setahun.

Hormati orang lain.
Orang lain hormati kamu.
Jagakan orang lain.
Orang lain jagakan kamu.

Bukan masa yang perlu untuk semua itu.
Tapi hati yang perlu untuk semua itu.
Bukan beban yang dipikul.
Bukan juga masalah yang ditanggung.

formula aku_anggaplah semua itu adalah proses untuk mematangkan manusia yang mempunyai fikiran yang cetek dan pendek kerna kekurangan pengalaman yang selama ini hanya bergantung pada sebutir buku yang sudah usang.

Sunday, November 11, 2012

Lupa atau pelupa? Sengaja atau disengajakan?

Manusia memang seorang pelupa. Lupa dalam segala aspek.
Lupa yang benda mereka suka tak semestinya orang lain suka.
Lupa yang benda mereka benci tak semestinya menjadi kebencian orang lain.
Penat bukan bila hanya manusia satu sahaja yang ingin menang.

Kamu memang begitu manusia.
Bila bising kamu melenting memanah sampai berdarah.
Bila senyap kamu diam bagai api dalam sekam.
Bila-bila masa akan merebak.


Terlalu istimewa hingga membongkakkan diri tanpa sedar akan
kewujudan makhluk yang bernama manusia.



Manusia lain hanya tersenyum melihat gelagat.
Menangis perlahan dalam ayunan kaki kedepan.
Dalam hati terselit kata mohon dapat diperbetulkan apa yang salah.
Hanya dalam hati yang wujud.
Sudah tidak terluah lagi.
Bila asyik terpalu gendang hati.
Hingga bergetar sakit terasa.


Formula aku_"Kekalkan hati agar kamu biasa menjadi insan yang tabah dan sabarlah dalam menghadapi karenah manusia yang pasti akan hilang jua satu hari nanti dan juga kamu akan jadikan ia kenangan yang paling indah dalam hidup"

#Mula berjinak membaca Art untuk ketenangan hati itu lebih penting untuk masa depan yang cerah dan bahagia.

Tuesday, November 6, 2012

Bukan siapa-siapa.


Hargai Aku_Armada 
Seringkali kau merendahkan ku
Melihat dengan sebelah matamu
Aku bukan siapa-siapa
Selalu saja kau anggap ku lemah
Merasa hebat dengan yang kau punya
Kau sombongkan itu semua
Coba kau lihat dirimu dahulu
Sebelum kau nilai kurangnya diriku
Apa salahnya hargai diriku
Sebelum kau nilai siapa diriku
Seringkali kau merendahkan ku (kau merendahkan ku)
Melihat dengan sebelah matamu
Aku bukan siapa-siapa
Coba kau lihat dirimu dahulu
Sebelum kau nilai kurangnya diriku
Apa salahnya hargai diriku
Sebelum kau nilai siapa diriku
Coba kau lihat dirimu dahulu
Sebelum kau nilai kurangnya diriku
Apa salahnya hargai diriku
Sebelum kau nilai siapa diriku
Sebelum kau nilai siapa diriku

Monday, October 29, 2012

360 Satu Pusingan

Lama terbiar mula kembali nak potong balik rumput yang tumbuh bersihkan apa yang patut. Ruang luas namun tak sempat nak manfaatkannya. Maafkan saya tak sempat nak layan karenah hati dan perasaan di  laman ini yang pasti akan mewujudkan rangkaian kata menjadi rantaian demi rantaian. Sukar bukan untuk memahami apa yang terjadi dan akan terjadi dalam hidup ini. Kita hanya pelakon yang melakonkan watak masing-masing bermula terbitnya cahaya indah hinggalah tenggelamnya cahaya itu dan pasti akan diulang lagi dan lagi hingga masa memanggil untuk menamatkan kontrak masing-masing.

Otak sedang sarat namun belum sampai due datenya lagi kerana masih merancang untuk menjadikannya yang terbaik. Macam-macam yang perlu otak fikir dan macam-macam juga yang perlu tangan lakukan. Masa sudah kesuntukkan hanya menunggu lampu merah untuk berhenti, jangan terus mengalah kerana lampu merah belum lagi menyala. Teruskan usaha sehingga titisan terakhir agar kamu tahu dan tidak akan menyesal dengan apa yang bakal kamu lakukan sekarang ini.

Sebelum bertindak maafkan diri kamu dan juga insan sekeliling agar kamu sempat mengecapi kebahagiaan kerana kemaafan sesuatu yang membahagiakan hidup selain dapat menikmati makanan (itu bagi aku). 

Formula aku_ketahuilah manusia yang cuba menyakitkan kita itu adalah manusia yang masih lagi dalam proses tumbesaran yang memerlukan kalsium pengalaman untuk pertumbuhan. Maafkan mereka sekiranya terkasar perbuatan.

Friday, August 10, 2012

Setulus Kasih Hikmah Yang Abadi.



Sebuah PSA yang bakal hadir bersama linangan air mata kesyukuran manusia akan nikmat kehidupan. Alhamdulillah.



video

Wednesday, August 8, 2012

Air Mata Ramadhan.

Perantauan adalah kehidupan aku sejak 2 tahun yang lalu. Ini kali kedua aku puasa di negeri orang yang asing bagi aku. Berlapar disini tidak sama dengan berlapar disana. Disana aku sentiasa mewah dengan makanan yang pasti membangkitkan selera aku. Namun disini walaupun aku mewah dengan makanan seringkali aku mati selera untuk tangan terus menyuakan makanan ke mulut. Kamu yang di perantauan pasti akan merasakan benda yang sama seperti aku.


Aku : "Masak gapo hari nie?"
Mak : "Sayur rebung jah.."
Aku : tahan sebak... "sedap sayur rebung"
Mak : "nanti balik kita buat la...jangan duk rusing,rebung banyak pohon"


Ketahuilah, walaupun makanan itu biasa namun, air tangan ibu itu pasti akan merubah menjadi ianya istimewa. Ibu adalah tukang masak yang terbaik dalam hidup aku.

Tuesday, August 7, 2012

Syukur Dikurniakan Manusia.

6 Ogos 2012_22 Tahun

Genap umur aku 22 tahun.

"Terima Kasih Mek sebab melahirkan ore-Khalijah bt Mat Amin"
_Tanpa Ibu hidup kamu pasti akan dilinangi air mata bila terkenangkan seorang Ibu disaat kamu memerlukannya.

"Terima Kasih Ayah sebab selalu marah kesilapan ore supaya ore sentiasa buat benda yang betul-Mohd Din bin Ismail"
_Ayah itulah tiang kepada setiap keluarga serta kekuatan keluarga. Tanpa Ayah disisi aku pasti takkan dapat kecapi apa yang aku rasai sekarang.

"Terima Kasih Insan yang ku kenal sejak umur 7 tahun hingga 22 tahun-Siti Nasuhar Mohd Susuki"
_Tanpa kamu perjalanan hidup aku pasti takkan selurus kini.

"Terima Kasih Si Vios Puteh-_______"
_Tanpa kamu aku pasti sukar untuk melangkah ke depan bagi menyempurnakan kisah hidup seorang umat Nabi Muhammad.

"Terima Kasih Manusia yang ada pada Detik dan Masa kini"
_Tanpa kamu semua aku pasti akan jadi asing dalam dunia sendiri. Bersyukur dapat mengenali kalian semua. Ingat aku dalam setiap tadahan kalian. Terima Kasih kerana tidak pernah kenal erti penat dalam melakukan kebaikan.

Sunday, July 22, 2012

AdaMu Tuhan


Merenung ke luar jendela
Melihat kebesarannya
Mensyukuri segala nikmat
Yang dikurniakan di dunia
Kau berikan ku kekuatan
Tuk berpegang pada jalan
Walau penuh dengan cabaran
Ku tahu ku adaMu Tuhan
Kerna kau yang satu
Yang setia bersama ku
Dikala ku jatuh ku bangkit kernaMu
Ku tahu ku adaMu disisi ku selalu
Bantulah hambaMu mencari keredhaanMu
Ku tahu ku adaMu
Ku adaMu selalu
Kerna kau yang satu
Yang setia bersama ku
Dikala ku jatuh ku bangkit kernaMu
Ku tahu ku adaMu disisi ku selalu
Bantulah hambaMu mencari keredhaanMu
Ku tahu ku adaMu
Ku adaMu selalu
ku merenung ke luar jendela
Melihat kebesarannya
Walau penuh dengan cabaran
Ku tahu ku adaMu Tuhan



video

Thursday, June 7, 2012

Remaja 1

Membesar dalam ruang yang sempit dan serba kekurangan. Dewasa dengan kaki dan tangan sendiri hingga membuatkan diri rasa hidup ini jangan menyusahkan kawan dan lawan asalkan kamu bahagia dalam tampuk pemerintahan sendiri. Setiap keputusan harus ada kelulusan. Tiada kelulusan  rusuhan tiba. Memang jahanam dunia ini jika hanya memikirkan satu dari sejuta. Hancur bila memikir kamu dari orang lain.

Kenapa jadi begitu?
Kerana dia hidup seorang diri,
kerana dia hanya bergantung pada diri sendiri,
kerana dia hanya ada dunia dia sendiri.

Dia pasti akan merubah diri bila tiada manusia yang ingin bersekongkong dengannya. Berubah dari yang baik kepada yang jahat. Sadis hidup bila diri hilang tapak untuk terus memijak hingga tubuh terhuyung-hayang ditiup angin kegelapan.

Siapa yang ingin memimpin?
Siapa yang ingin meyuluh jalan?
Mana manusia? Mana saudara?
Mana keluarga?
Semua hilang......

Lagi sadis bila hidup terasa kais pagi makan pagi hingga sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan sesuap nasi......


bersambung...

Wanita Aku Wanita Kamu

"Dekat aku lupa tapi jauh aku ingat..."

           "Siapa yang kau ingat bila jauh? Kekasih hati?"

Berfikir sejenak.....

"Mak..."

             "Kenapa bila dekat kau tak ingat kat mak kau?"

"Sebab aku anak yang........ Aku sayang mak aku..."






Terima kasih wanita sebab telah berjuang hidup dan mati untuk lahirkan aku. Pilu bila aku tahu aku bukan anak yang terbaik seperti yang kamu inginkan. Aku lupa pesan kamu wahai wanita. Aku lupa nasihat kamu. Aku lalai dengan kemewahan dunia. Aku terlalu merindui kamu wahai wanita. Kalaulah dalam hidup ini memang wujud Doremon pasti akan aku pinjam pintu ajaib untuk kembali menatap matamu wahai wanita.

Sekarang...

Baru aku mengerti akan harga sebuah leteran seorang wanita. Kata-katamu itu sungguh berharga tidak terlawan oleh emas dan permata. Ohh wanita, kamu beri aku kehidupan tapi apa yang aku mampu berikan untuk kamu? Kegembiraan hanya sekali...namun wang ringgit aku belum berkemampuan. Maafkan aku wanita. Aku berharap agar kamu mampu menunggu titik peluh aku untuk kamu rasai. Maafkan dosa aku wahai wanita...


formula aku_wanita itu patut dihargai kerana wanita itu yang memberikan kamu tempat untuk hidup selama 9 bulan 10 hari. Terima kasih wanitaku...!!!

Wednesday, June 6, 2012

Episod Duka




Duka dan terluka.
Bahagia dan gembira.
Ketawa dan air mata.



Inilah kehidupan insan yang bergelar manusia. Kehidupan yang penuh dengan air mata dan gelak ketawa. Semua itu merupakan pengukuh bagi sebuah kehidupan untuk terus tabah dan kebal dalam medan pertempuran.


Kenapa menangis?
Sebab sedih...
Kenapa ketawa?
Sebab gembira...

Tahniah sebab kamu ada semua perasaan itu!
Tahniah sebab kamu pernah merasa semua itu!
Tahniah kerana kamu sebenarnya sudah berjaya!
Berjaya dalam mengharungi cabaran. Teruskan usaha anda. Anda sebenarnya mampu dalam mengharungi arus kehidupan. Buanglah ranting-ranting yang boleh menyekat diri untuk berjalan. Jadilah insan yang berjaya dunia dan akhirat walaupun kenangan hitam sering kali menjadi mainan mata agar menumpahkan kembali apa yang telah berulang kali terjadi.





Sedarkah kamu? Tahukah kamu? Yang kamu semakin hari semakin kedepan. Semakin hari semakin hilang masa yang di belakang. Semakin hari juga semakin banyak yang kamu cipta. Masa yang berlalu tak bisa kamu ulang kembali kerana kehidupan bukanlah siaran ulangan yang boleh ditonton berulang kali. Inilah yang digelar...

KENANGAN!!!

Masa 2.24pm/6 Jun 2012/Rabu... Bakal menjadi kenangan pada keesokan hari.

Bila episod duka akan terjadi?

Bagi diri aku episod duka pasti timbul bila aku terkenang akan apa yang terjadi pada hari ini, pada waktu ini, tempat ini serta segala-galanya yang aku miliki pada masa sekarang yang pasti aku tak kan dapat mengulanginya pada hari esok. Bagi aku pasti merasa duka bila diri menutup kelopok mata semata-mata untuk mendapatkan kembali kegembiraan pada satu masa dahulu. Namun ketahuilah diri, semua itu hanya tinggal kenangan yang juga turut memberikan kegembiraan serta kesedihan seretak pada satu-satu masa.




formula aku_aku pasti akan merindui saat itu dan ini.

Saturday, June 2, 2012

Tahniah Kenangan!

Macam biasa, bangun pagi tengok muka buku. Baca komen tengok notification. Eh, upload gambar baru. Tengok jap...


"eh...eh..fuhhh..ouch...hati..."

Aku nampak kenangan. Lupa pulak, dah bulan Jun. Patut la upload gambar baru.


"Tahniah...!"

"Kamu kahwin dulu dari aku..."

"Dah tercapai hajat kamu..."





formula aku_semua manusia ada kehidupan yang telah ditetapkan. Sama seperti aku yang hanya menghintung hari untuk saling melengkapi antara satu sama lain.

Wednesday, May 30, 2012

Si Hati Kecil


Merenung skrin putih berulang kali. Kehilangan idea bila fikiran jauh melayang. Fokus diri fokus! Bermonolog sendirian didalam hati. Hati, kamu baik-baik aje kan? Kamu sihat? Maaf sebab aku selalu mendera kamu dengan pelbagai emosi. Maaf sebab aku menyakitkan kamu. Aku terpaksa lakukan begitu kerana hanya kamu yang mengerti diri aku. Terima kasih sayang kerana tahan dengan karenah aku.







Kebelakangan ini kamu selalu sakit. Saya harap kamu cepat sembuh sebab saya perlukan kamu disisi saya. Bila kamu murung en.otak pasti hilang kawalan. Please be nice to me sayang, i realy realy need you. Kalau kamu sakit en.mata tentu pedih menahan titisannya. Saya tak nak begitu. Kamu semua harus berbaik-baik taw, jangan gaduh-gaduh. Saya tak suka kamu gaduh-gaduh nanti saya yang susah.

"Saya sakit...sakit sangat"

"Sabar ya sayang. Sakit sekejap jer..."

"Tapi saya rasa dah tak boleh tahan. Saya sakit.."

"Tahan ya sayang, saya ada disisi kamu. Gembirakan kamu walaupun itu menyakitkan..."



Jari terhenti dengan tiba-tiba.....











formula aku_permainan emosi lebih menyakitkan kerana ia tidak akan berakhir dengan kemenangan.

Sebelum jasad terbaring mata terpejam...


Panjangkanlah umur...



Murahkan rezeki...


Hati terlalu menginginkannya...


Mabulkan doa sebelum mata terpejam.


Formula aku_hati terlalu menginginkan hingga mata menitiskan airnya...

Tuesday, May 29, 2012

Tanpa Gambar Apa Sangatlah Memori

Bakal menjadi kenangan...




























formula aku_aku pasti akan merindui semua...nak cipta kenangan banyak-banyak...!!!

Thursday, May 17, 2012

Hidup Bukan Untuk Sia-sia

hargaikah kamu pada diri sendiri???



Semakin jauh kamu terbang nampaknya...
Tak nak kembali??
Nak tinggal disitu??
Betul ke??
Kamu pasti??
Kamu dilema??

Semakin jauh pasti kamu akan rasa rindu...
Tahankah perasaan?
Tabahkah hati?
Kentalkah jiwa?

Semakin jauh semakin hilang...
Hilang?
Tak jumpa?
Mana nak cari?

formula aku_persoalan itu selalu ada selagi kamu bernyawa...


Ready??? Gooo...!!



punya jiwa kental?
punya hati kuat?
punya otak kental?

ohh manusia...

selalu mengalah?
selalu berputus asa?
selalu berdendam?

ohh manusia...

rasa kejam?
rasa terhina?
rasa kecewa?

ohh manusia...

formula aku_kamu manusia yang dicipta dengan adanya perasaan...

Wednesday, May 16, 2012

CHANGE



aku lupa
aku lalai
aku alpa

aku jatuh
aku tersungkur
aku gagal

siapa salah?
siapa benarkan?
siapa beri laluan?

formula aku_aku hilang formula bila berat otak tak boleh ditampung oleh diri aku...

Saturday, April 21, 2012

Pembunuh Paling Kejam!!!

Baru mengetahui kamu pembunuh!
Pembunuh paling kejam!
Kejam lagi dari membunuh manusia.
Kejam lagi dari membunuh binatang.

Separuh sedar dalam mamai. Perlu hati kukuh berkoloberasi bersama otak. Kamu musnahkan segala-galanya. Kamu rosakkan segala-galanya. Kenapa terlalu lemah? Kenapa terlalu penakut? Kamu sudah membenarkan apa yang salah. Ini silap kamu yang kamu sendiri tidak menyedarinya. Bagunlah wahai manusia sedarkan hati segarkan minda dari menjadi kotak hitam yang akan dilempar dan dicampak di dalam bakul yang dipanggil sampah. Sampah itu busuk. Tiada siapa yang menginginkan benda yang busuk dan jijik.
Mengertilah wahai manusia hidup ini hanya sekali...dan sekali...dan kekal sekali buat selama-lamanya...
Hanya sekali sahaja kamu akan tempuhi, hanya sekali sahaja kamu merasanya, hanya sekali sahaja...sekali dan tiada dua kali...
Kamu tahu bukan hakikat itu. Jangan bila sudah tersungkur baru nak tergadah kerana bila sudah tersungkur kamu pasti akan digelakkan oleh dunia di atas kebodohan diri sendiri yang akan buat kamu menyesal. Pasti kamu akan merasa hilang didunia lagi baik dari terus digelakkan oleh manusia yang hanya tahu menilai luaran dan tidak mengetahui dalaman diri kamu itu.

Bangkitlah manusia.
Bangkitlah insan.
Hidup jangan disalah tekan.
Hidup jangan disalah picit.
Bila salah kamu akan menanggung akibat.
Bila salah kamu akan menaggung kekesalan.



Hati manusia...

formula aku_ yang kusut perlu dilerai dan yang hitam perlu diputihkan...

Thursday, April 12, 2012

Sesuatu Yang Sukar Bukan Wahai Hati.

Hati hiba mengenangkan dosa2 yg ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa...
Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah.
Taubatku ini.....
Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan.
Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah.
Taubatku ini...
Di hamparan ini ku meminta moga taubatku diterima...
Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah.
Taubatku ini...
Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah.
Taubatku ini...


Sukar untuk diri melarikan diri dari tempias yang hadir dalam kehidupan yang serba kekurangan. Hanya terus berdoa dengan harapan mendapat hidup yang lebih baik.

formula aku_selamilah diri sucikanlah hati agar kamu kenal siapa pencipta dan siapa yang dicipta agar kamu sedar dengan kedudukan yang sebenarnya.

Tuesday, April 10, 2012

Layang-layang Terputus Tali Ditiup Angin Ombak Kekesalan

Layang-layang megah di angkasa.
Layang-layang cantik di udara.
Hanya megah bila diangkasa.
Hanya terbang bebas di udara.

Namun bila terputus pasti hilang ditiup angin.
Namun bila terlerai ikatan pasti akan dibawa angin.
Kamu tahu layang-layang tidak kuat.
Kamu tahu layang-layang itu lemah.

Layang-layang itu cantik.
Layang-layang itu comel.
Namun bila berkali-kali diudara pasti akan lusuh.
Namun bila selalu ditiup angin pasti akan koyak.

Mana mungkin layang-layang akan tahan dek panas yang terik.
Mana mungkin layang-layang akan bisa menepis ribut yang kuat.
Kerana ia hanya layang-layang yang dibina menggunakan buluh.
Kerana ia hanya layang-layang yang dicantum daripada kertas.

Sekarang layang-layang hampir putus.
Sekarang layang-layang tidak bisa terbang lagi.
Sekarang layang-layang hanya mampu menahan.
Sekarang layang-layang merasa pedih.

Bila layang-layang terbang diudara, bila layang-layang terputus tali, bila layang-layang tidak lagi pulang kepangkuan itu pasti meresahkan pemilik untuk menggapai kembali layang-layang yang sudah terbang dibawa angin kekesalan.

formula aku_bila hilang tempat bergantung pasti menjadi seperti layang-layang yang hilang dibawa angin. Kesimpulannya jadilah seperti rumah yang membawa seribu kegunaan yang pasti menguntungkan semua pihak.

Masa dan Ruang

Orang kata masa itu emas dan menguntungkan.
     Aku kata masa itu lumpur dan menjijikan.
Orang kata masa itu akan menentukan segala-galanya.
     Aku kata masa merubah segala-galannya.

Masa itu masa lampau. Masa ini masa sekarang. Sukar hati untuk terima masa lampau. Sukar perasaan untuk mengingat masa lampau. Kerana masa lampau menyakitkan dan menyedihkan. Masa lampau itu adalah kenangan yang tak ingin diulang dan dikenang. Masa lampau itulah yang menjadikan diri tabah tapi tak sekuat yang diri inginkan. Diri selalu berharap moga masa lampau boleh diubah. Namun itu sukar diubah kerana telah terubah oleh diri sendiri yang tak mengerti masa itu hanya hadir sekali dan akan pergi untuk selama-lamanya. Ohh masa... ingin  aku memanggil kembali lagi agar dapat memadam apa yang telah tertulis agar otak berhenti memikirkan masa yang sudah mati dan tak kan kembali lagi.

Ruang dan peluang selalu ada.
     Namun akan pergi bila tiada yang menyedari.
Ruang dan peluang sudah tiada.
     Kerana tiada yang menghargai mereka.
Ruang dan peluang membuat orang merana.
     Kerana menyesal akan peluang dan ruang yang diberikan.

Masa sekarang perlu ruang dan peluang. Ruang yang besar dan peluang yang banyak. Agar diri boleh meneroka dunia yang luas. Namun semua itu hanya angan-angan kerana ruang itu takkan hadir kerana hanya wujud ruang yang sempit. Peluang juga telah berlalu. Apa guna merintih apa guna menyesal. Kamu yang memilih kamu juga yang terpilih.

Adakah ini ketentuan?
Adakah ini yang inginkan?
Adakah kesudahan disini?
Adakah berakhir di jalan yang masih panjang?

Kembalilah wahai peluang.
Kembalilah wahai masa.
Masa dan peluang kembalilah.....


Hanya merenung untuk melihat tak tercapai untuk tangan menggapai bila hati rasa  menyesal.



formula aku_jalankan hidup sebagai hamba Allah ini dengan sebaik mungkin untuk mengecapi kebahagiaan didunia dan akhirat agar diri selalu terlindung dari azab yang terlalu perit.


Jalankan Tugas Wahai Masa

Kamu kenal akan diri aku? Siapa aku?
Pasti sukar bukan untuk menjawab. Tak usah kenang jika itu bukan urusan. Hidup aku hanya aku yang rasa. Hidup aku hanya aku yang tahu. Hidup aku hanya aku yang mengerti.
Cacian? Pujian?
Cacian lebih dari pujian. Tubuh sudah biasa dihiris perasaan.
Tahu kenapa?
Tak perlu tahu sebab ini hidup aku. Hanya aku yang perlu rasa sakit. Sebab ini hidup aku.
Perlu seseorang untuk memahami? Perlu ke?
Tak usah tipu diri kerana kamu adalah manusia. Manusia yang dahagakan kasih serta sayang. Manusia yang kehausan.
Ada aku kisah?
Itu manusia disana. Aku manusia disini.
Menjadi keras nampak?
Keras kerana hati lali akan keadaan. Keras kerana letih menjadi lembut. Dipijak dan dihina. Hati merintih. Perasaan merana.
-Maafkan manusia ini...
Formula aku_rasa sakit hingga membiarkan masa menjalankan tugasnya bagi menyempurnakan hidup manusia-manusia yang hidup berlandaskan sekeping hati dan secangkir perasaan yang boleh merobekkan perasaan antara satu sama lain.

Tuesday, March 27, 2012

Cerita Meja Kopi...

Gelak ketawa lumrah dunia. Manusia dan kehidupan tak boleh dipisahkan ibarat lagu dan irama yang seiring dan sejalan. Bila tak seiring akan timbul kekecohan pasti akan merumitkan hati menjejaskan emosi. Pasti kamu rasa ingin menjauh dari mendekat supaya diri tidak dibelenggu kekusutan yang sukar dileraikan.
Bila malam bulan muncul matahari menghilang meredupkan padangan mata manusia-manusia yang sentiasa mengejar masa yang tak pernah berhenti berdetik hingga membuatkan manusia terus meneruskan hidup mereka demi kehidupan masing-masing.
Namun manusia ini tidak sama dengan manusia diluar sana yang sudah mempunyai kehidupan yang dilengkapi dengan kelengkapan yang serba lengkap yang boleh berbangga dengan diri masing-masing. Manusia ini masih lagi merangkak mengejar sehelai kertas putih yang diingini oleh semua manusia yang akan menentukan tinggi rendah duduk bangun seseorang yang masih lagi tidak dapat digengam oleh jari manusia ini.
Ayuh semangat, bantulah manusia ini meneruskan sisa hidup dibumi asing agar niat dihati dapat ditunai walaupun sering kali manusia ini tersungkur di persimpangan, seringkali terlepas dari genggaman hingga membuatkan manusia ini hampir putus tali harapan hingga berat semakin susut otak semakin surut tidak boleh berfikir tidak boleh mentafsir.
Manusia ini pernah merasa sakitnya sebuah penyesalan yang tiada siapa faham akan manusia ini. Sakit itulah yang membuatkan manusia ini menjadi lali. Lali dengan segala-galanya. Manusia ini tahu dia tak kuat dan manusia ini juga tahu yang dia tak gagah. Manusia ini lemah dalam menghadapi tempias hujan yang turun bila ketiadaan payung yang pasti akan membasahi persalinan dan menyejukkan kulit. Saat ini pasti manusia ini berfikir akan insan yang boleh menumpangkannya agar diri tidak dibelenggu kesejukkan...


tergantung......





formula aku_sering kali merasa sakit dan bila terjadi berkali-kali hati menjadi pasrah mulut diam membisu hingga membuatkan mata terpejam menahan pedih sebuah perasaan.

Monday, March 26, 2012

Lain dimulut benci dihati...

MANUSIA... Ciptaan Allah s.w.t yang maha agung. Kamu adalah manusia sayang. Manusia yang punyai personaliti tersendiri yang kamu cipta mengikut cita dan rasa yang kamu inginkan. Namun semua manusia ini tak sama dengan manusia itu. Manusia ini hanya ada rasa bersalah namun tak mampu untuk mengucapkan agar manusia itu faham dengan situasa drama yang sedang manusia ini cipta. Kerana manusia ini sangat sakit dengan apa yang manusia itu lakukan dan manusia ini menganggap manusia itu bukanlah manusia yang harus diangung-agungkan kerana manusia itu masih lagi berada dalam kepompong yang dia cipta iaitu kepompong kesabaran yang cetek. Sayangkan bila manusia itu sangat cantik cukup sempurna dimata manusia ini namun hanya satu kesilapan manusia itu dianggap hodoh dimata manusia ini. Kerana itulah wujudnya pepatah yang mengatakan "tak semua manusia sempurna kecuali Allah s.w.t" namun kita sebagai manusia haruslah saling melengkapi sesama manusia agar kehidupan ini menjadi sempurna seperti yang diharapkan. Manusia ini sangat kejam sebenarnya kerana manusia ini mempunyai hati yang rapuh bila dihiris namun akan menjadi keras bila ditikam. Ketahuilah manusia, sakit manusia itu takkan sama dengan sakit yang manusia ini rasa. Bukan nak angkuh bukan nak sombong sekali terdetik selamanya dihati kuat didalam rapuh diluar bibir tersenyum hati merintih. Sekali terkena pengajaran selama-lamanya agar manusia ini sentiasa menerima amaran tentang manusia itu.




formula aku_tak perlulah menjaja jika tiada pembeli kerana rugi akan menimpa diri susahkan kaki resahkan hati.

Sunday, March 18, 2012

Benci Satu Perasaan Yang Membawa Maut.

Andainya ada di antara kita nanti
Berubah hala serta memungkiri janji
Jangan ada benci
Suka dan duka dilalui
Jadikan kenangan di sudut hati

Andainya cita-cita tidak kesampaian
Ikatan murni terputus di pertengahan
Jangan dikesalkan
Jangan lantaran kegagalan
Kita saling berdendam saling bermusuhan

Ungkit-mengungkiti
Sakit-menyakiti
Memusnahkan diri

Kita harus tabah dan bersedia
Cekal hadapi kemungkinan yang tiba
Kadangkala yang berlaku
Di luar kemahuan kau dan aku

Di sudut hati

Casey_Jangan ada benci.

Tuesday, March 13, 2012

Kenapa gila kata hilang kata...


Hanya ayat yang pendek menyusul malam ini bila aku asyik mengalami mimpi buruk hingga menyebabkan otak berfikir akan makna disebalik mimpi gelap itu. Kamu...!! kenapa muncul dalam mimpi saya?? Jangan buat otak saya letih kerana memikirkan kamu. Sebab dan akibat kenapa kamu muncul tiba-tiba.

tergantung.....

formula aku_abaikan mimpi kerana ia hanya sebuah mimpi yang tidak memberikan apa-apa makna. Hidup perlu berjalan supaya sampai ke destinasi yang ingin dituju.

Friday, March 9, 2012

Hati selalu buat diri tak terurus.

video

*Opick_Rapuh 

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu




* Opick_rapuh pasti akan menginsafkan diri bila diulang berkali-kali juga pasti menitiskan titisan jernih ditubir mata bila wujudnya penyesalan demi penyesalan akan dosa-dosa yang telah dilakukan.

Formula aku_menangis dalam hujan sekiranya rasa terlalu sakit kerana semua manusia tak akan mengetahui rahsia ini. Kalau takde hujan air hujan kat bilik mandi pun jadi la.